اقتصاداقتصاد و تجارتانرژیدسته‌بندی نشدهصنعت و معدنصنعت ومعدن

تولید نفت‌ ایران ۶۰درصد افزایش یافت

وزیر نفت با بیان اینکه طی این چند روز درباره آمار تولید و صادرات نفت مطالبی دور از واقعیت مطرح شده است، گفت: روند تولید نفت‌ خام کشور با روی کار آمدن دولت سیزدهم ۶۰درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد( تولید آنلاین)؛ به نقل از ایلنا، جواد اوجی در حاشیه نشست هیئت دولت با بیان اینکه طی چند روز گذشته در حق دولت شهید رئیسی به‌ویژه در بخش پیشرفت‌های صنعت نفت و گاز جفا شده است، گفت: در این چند روز درباره آمار تولید و صادرات نفت مطالبی بیان شد که دور از واقعیت است.

وی ادامه داد: امروز در نشست هیئت دولت آمارهای مربوط به تولید و صادرات نفت را ارائه کردم. آمارها ماهانه و در قالب گزارش‌هایی به مقام‌های بلندپایه نظام و کشور، ازجمله مقام معظم رهبری، سران سه قوه و برخی رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شوند.

وزیر نفت با اشاره به میانگین تولید نفت در سال‌های مختلف افزود: در سال ۱۳۹۸ میانگین تولید نفت خام ایران روزانه ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه بود که در سال ۱۳۹۹ این عدد به روزانه ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار بشکه و در خرداد ۱۴۰۰ هم به روزانه ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه رسید.

اوجی تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی، تولید نفت به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و پس از آن در سال ۱۴۰۱ به میانگین ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و در سال ۱۴۰۲ به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسید و در سال ۱۴۰۳ تاکنون میانگین تولید نفت‌ خام کشور ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه بوده است.

اوجی تأکید کرد: این آمارها همان گزارش‌هایی است که ما ماهانه ارسال می‌کنیم و تهیه‌کنندگان آن مسئولیتی ۱۰ساله دارند. گزارش‌های ماهانه نشان می‌دهد که روند تولید نفت ۶۰درصد افزایش داشته است.

وی درباره آمارهای صادرات نفت گفت: مجموع صادرات نفت خام از ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۹۸ اکنون به سالانه ۵۶۵ میلیون بشکه رسیده است، همچنین ارزش صادرات نفت‌خام و میعانات گازی نیز از ۱۰ میلیارد و ۹ میلیارد به ترتیب در سال‌های ۸۹ و ۹۰ اکنون به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در زمینه صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) کار بزرگی انجام شده است، تصریح کرد: در سال ۹۹ آمار صادرات سالانه گاز مایع از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار رسیده است. یعنی از ۳ میلیون تن به ۶ و نیم میلیون تن رسیده‌ایم و همین موارد باعث رشد اقتصادی گروه نفت و گاز شده است.

اوجی اظهار کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ رشد گروه نفت و گاز به ترتیب منفی ۱۴ و منفی ۳۵ بوده است، در حالی که در سال ۱۴۰۲ رشد گروه نفت و گاز به ۲۰ درصد رسید. افزایش تولید سبب رشد بخش گروه نفت و گاز شده است. اگر آقایان مدعی هستند که تولید و صادرات نفت بالایی داشته‌اند پس چرا رشد گروه نفت و گاز بر اساس گزارش بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه منفی ۱۴ و منفی ۳۵ بوده است؟

وی گفت: ارائه گزارش و آمار در وزارت نفت اکنون و در گذشته هم انجام شده است و این آمار هر ماه برای سران سه قوه و دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا