اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتتشکلهاصنعت و معدنصنعت ومعدننساجی

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران: قانون مالیات بر ارزش افزوده با واقعیت های صنف ما مطابقت ندارد

رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران می‌گوید: این روزها بحث مالیات بر ارزش افزوده تبدیل به یکی از معضلات این صنف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز در پاسخ به این پرسش که اقدامات شما برای حل مشکل مالیات بر ارزش‌افزوده برای صنف به کجا رسید، گفت: مالیات بر ارزش‌افزوده طی ۱۵ سال گذشته (از سال ۱۳۸۷) یک روال ثابت داشت، اما از سال ۱۳۹۹ به بعد تغییراتی در آن ایجاد کردند که ما نسبت به آن معترض بودیم، چراکه با واقعیت‌های صنف ما مطابقت ندارد.

شجری افزود: با توجه به این موضوع که شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که ما در صنعت قادر نیستیم قیمت تمام‌شده ثابتی داشته باشیم، به ویژه اینکه این موضوع در صنف کفش جلوه بیشتری دارد، بنابراین این صنف قادر به پرداخت مالیات ارزش‌افزوده بر کل فروش نیستند.

قانون مالیات بر ارزش افزوده در صنف کفاشان قابلیت اجرایی ندارد

وی ادامه داد: مساله اینجا است که همکاران ما کالایی از آذر و دی ماه سال گذشته تولید کرده‌اند که تاکنون قادر به فروش آن نشده‌اند؛ اکنون نیز اگر همان کالا را بخواهند زیر قیمت بفروشند، باز هم مشتری ندارند، این در حالی است که قیمت تمام‌شده امسال نسبت به سال گذشته با افزایش روبرو شده است. از سوی دیگر، تامین‌کنندگان مواد اولیه، در حال حاضر مواد خود را به تولیدکنندگان و کارگاه‌های تولیدی نمی‌فروشند، چراکه آنها نیز با افزایش قیمت روبرو بوده‌اند و ترجیح می‌دهند مواد خود را نفروشند؛ از همین‌رو ممکن است با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی این مواد اولیه روبرو شویم.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران ادامه داد: در چنین شرایطی اداره دارایی با ضریب کاهشی مالیات ارزش‌افزوده را محاسبه می‌کرد. در ضریب کاهشی سود فروشنده محاسبه می‌شود که این روال تا سال ۱۳۹۹ براساس سود کاهشی محاسبه شده که بنکداران نیز این میزان مالیات را پرداخت کرده‌اند، این در حالی است که همکاران ما قادر نشده‌اند یک ریال از مشتریان خود بابت مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت کنند و در حقیقت از سود خود این مالیات را پرداخت کرده‌اند.

شجری در ادامه گفت: از مهرماه ۱۴۰۲ محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده برای سال‌های گذشته (از سال ۱۳۹۹ به بعد) آغاز شد که همکاران ما مالیات خود را براساس ضریب کاهشی پرداخت کردند که به ناگاه وزارتخانه اعلام کرد، با توجه به این موضوع که محاسبه با ضریب کاهشی در بودجه ۱۴۰۳ گنجانده نشده است، بنابراین از سال ۱۳۹۹ به بعد محاسبه مالیات ارزش‌افزوده براساس کل فروش محاسبه خواهد شد که به نظر ما، کاری غیرمعقول است و محقق‌شدنی نیست.

وی تصریح کرد: نکته قابل تامل اینکه در رقابت شدید بازار، در نهایت ۶ تا ۷ درصد سود عاید بنکدار و فروشنده کفش می‌شود، زیرا باید هزینه‌های مغازه، کارگر، سوخت و سوز و انبارداری را بپردازد، همچنین باید مالیات تکلیفی خود را پرداخت کند. با وجود این هزینه‌ها ۹ درصد از کل فروش به عنوان مالیات ارزش‌افزوده دیگر برای این صنف منطقی نخواهد بود.

وی با تاکید بر این موضوع که اتحادیه از روز اول با این روال مشکل داشت، گفت: البته ما قصد نداریم مقابل قانون بایستیم، ولی قانون نیز باید قابلیت اجرا داشته باشد.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران ادامه داد: برای حل این مشکل ما سال گذشته دیداری با قائم مقام وزیر صمت داشتیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوبه‌ای را از مجلس شورای اسلامی گرفتند. در این راستا بسیج اصناف و اتاق اصناف و ارگان‌های ذی‌ربط بسیار دلسوزانه ورود پیدا کردند تا در نهایت از سوی مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۳ گنجانده شد که همان ضریب کاهشی برای سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ محاسبه و اعمال شود، زیرا ارگان‌های ذی‌ربط متوجه این موضوع شدند که این صنف قابلیت و توان چنین پرداختی را ندارند.

وی ادامه داد: شنیده ها حاکی است شورای نگهبان نیز تایید کرده که این موضوع به مجلس برگردد تا در نهایت به دولت برای انجام این کار ابلاغ شود. در این راستا نیز مسئولان وزارت دارایی به ما قول دادند تا زمان ابلاغ این مصوبه با همان ضریب کاهشی مالیات ارزش‌افزوده این صنف محاسبه شود.

مالیات بر ارزش افزوده همزمان از صنف و مصرف کننده نهایی دریافت می شود!

شجری با اشاره به اقداماتی که در گذشته برای مالیات انجام داده‌اند، گفت: همان روزهای اول که این مالیات برقرار شد، ما به دفتر رهبری مراجعه کردیم و آنها عنوان کردند که به قانون مراجعه کنیم. آن زمان به این موضوع پی برده شد که آن‌چه دولت به آن عمل می‌کند، براساس مصوبه‌ مجلس نبوده است. کمیسیون اعلام کرد، این موضوع جزو درآمدهای دولت محاسبه‌ نشده بوده است. هم‌اکنون نیز این مالیات قابل وصول نیست. این مالیات از روز اول اجرای آن، مالیات بر مصرف بوده است، ولی عنوان مالیات ارزش‌افزوده بر آن نهاده‌اند. مالیات ارزش‌افزوده هم که باشد، هم از صنف ما دریافت می‌شود و هم از مصرف‌کننده، درحالی‌که باید مصرف‌کننده نهایی این مالیات را پرداخت ‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: کارگروهی ایجاد شد تا این موضوع مالیات ارزش‌افزوده از طریق قانونی یا اصلاحاتی که روی آن صورت می‌گیرد، حل شود تا ضریب ترجیحی برای همیشه برای چنین اصنافی (شامل ۲۳ اتحادیه در سراسر کشو می‌شود) در نظر گرفته شود.

دود برگزاری همزمان سه نمایشگاه کفش در مرداد ماه به چشم صنعت می‌رود

از دیگر موضوعات پیرامون صنف کفاشان، برگزاری چند نمایشگاه کفش از جمله امپکس تهران همزمان با هم در مردادماه امسال است. این مقام صنفی در این خصوص با بیان اینکه نمایشگاه امپکس تحولی بزرگی در صنعت کفش ایجاد کرد، گفت: امسال سیزدهمین دوره امپکس را در ۲۹ مردادماه برگزار خواهیم کرد. البته چون معمولا تاریخ برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی برعهده سازمان توسعه تجارت ایران است، علیرغم اینکه ما برگزاری نمایشگاه را برای مهر ماه اعلام کرده بودیم، اما شرایط سازمان تعیین‌کننده تاریخ نمایشگاه است‌ و آنها مشخص می‌کنند، در چه تاریخی نمایشگاه برگزار شود.

شجری در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه سه نمایشگاه کفش تبریز، اصفهان و امپکس تهران در مرداد ماه برگزار می‌شود، این همزمانی ها چه تاثیراتی می‌تواند بر این صنف بگذارد، گفت: اگر قرار است صنعت رشد پیدا کند، باید نمایشگاه‌هایی در راستای بهتر شدن وضعیت تولید، فروش و صادرات برگزار شود که باعث تحول این صنعت گردد؛ بنابراین نباید به نمایشگاه نگاه شخصی و غیرصنفی داشت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در راستای بهبود صنعت، نمایشگاه‌ها یکی از عوامل موثر به‌شمار می‌روند، افزود: البته‌ همزمانی نمایشگاه‌ها برای نمونه برگزاری سه نمایشگاه کفش در یک بازه زمانی ۴۰ روزه، نمی‌تواند اثرات مثبتی را برای برگزارکنندگان آن به همراه داشته باشد. توقع ما این بود که سازمان توسعه تجارت و سازمان نمایشگاهی این موضوع را در نظر می‌گرفت که زمان برگزاری نمایشگاه‌ها را به‌درستی سازماندهی کند. در واقع ما با برگزاری نمایشگاه‌ها در راستای پیشرفت صنعت موافق هستیم، اما همزمان شدن این نمایشگاه‌ها با همدیگر سبب تداخل و رقابت منفی می‌شود که در نهایت دود آن به چشم صنعت خواهد رفت.

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران درباره برگزاری نمایشگاه امپکس در سال‌جاری نیز عنوان کرد: نمایشگاه امپکس به روال سال‌های قبل در سالن خلیج‌فارس (سالن‌های ۴۰ و ۴۱) برگزار می‌شود‌‌ و ثبت‌نام‌ها از اوایل خردادماه آغاز می‌شود. امیدواریم نمایشگاه امپکس همانند سال‌های گذشته پربار برگزار ‌شود.

شجری در پاسخ به این پرسش که برخی نگران هستند که پس از رفتن شما، نمایشگاه امپکس چه خواهد شد، گفت: ما ۶ تشکل هستیم که در امپکس حضور داریم. امپکس همانند درختی است که همه باید آن را آبیاری کنند تا پایه‌های آن استوار باقی بماند. امپکس با وجود ۶ اتحادیه، کارهای مهمی می‌تواند انجام بدهد، ما نیز پای امپکس خواهیم ماند. به همین دلیل بنده عنوان کردم، هیات مدیره اتحادیه می‌توانند روی کمک‌های ما حساب کنند، همان‌طور که دیگران از ما حمایت کردند./مجله اخبار صنعت چرم و کفش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا