اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد بین المللاقتصاد و تجارتصادرات و وارداتصادرات و واردات

صادرات ایران به عراق در ۳ سال‌ ۲ میلیارد دلار رشد کرد

صادرات ایران به عراق در سال 1402 نسبت به سال 1399 به میزان یک میلیارد و 920 میلیون دلار رشد است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)؛ عراق یکی از مقاصد صادراتی برای صدور کالاهای متنوع ایرانی است و در واقع از لحاظ تنوع کالاهای صادراتی، متنوع‌ترین در میان کل مقاصد صادراتی ایران محسوب می‌شود لذا باید از بازار عراق برای صادرات کالاهای ایرانی با توجه به اینکه یکی از راهبردهای دولت در حوزه تحول اقتصاد، توسعه صادرات از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌های تجارت خارجی است به خوبی استفاده کرد.

بنابراین در دولت سیزدهم نیز موضوع تجارت با عراق مورد توجه قرار گرفته است به طوری در سال ۱۴۰۲ صادرات به عراق ۹ میلیارد و ۳۵۱ میلیون دلار بوده و صادرات ما به این کشور سهم ۱۸.۶۶ درصدی از کل صادرات را داشته است.

این در حالی است که صادرات ایران به عراق در سال ۱۳۹۹ به میزان ۷ میلیارد و ۴۳۱ میلیون دلار بوده و سهم ایران از صادرات به عراق ۲۱.۳۲ درصد از کل صادرات کشور را در داشته است.

براین اساس صادرات ایران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار رشد داشته است.

صادرات ایران به عراق در سال ۱۴۰۰ با سهم ۱۸.۳۷ درصدی از کل صادرات کشور به میزان ۸ میلیارد و ۹۰۱ میلیون دلار بوده است.

در سال ۱۴۰۱ صادرات ایران به عراق رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و در این سال صادرات ما به به ۱۰ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار رسید و سهم این صادرات از کل صادرات کشور ۱۸.۹۹ درصد بوده است.

این گزارش می‌افزاید: در سال ۱۳۹۹ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۱۳ میلیون و ۱۸۹ هزار تن و به ارزش ۳۴ میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار بوده است.

همچنین میزان واردات کشور به لحاظ وزنی ۳۳ میلیون و ۷۳۰ هزار تن و به ارزش ۳۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار بوده است.

در سال ۱۴۰۲ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۳۸ میلیون و ۳۷۶ هزار تن و به ارزش ۵۰ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت از نظر وزنی ۳۹ میلیون و ۵۵۶ هزار تن به ارزش ۶۶ میلیارد و ۸۸۳ میلیون دلار بوده است./ فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا