اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتشرکتهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدننساجی

مدیرعامل فرش افشون: در صنعت فرش به گره کور رسیدیم

احسان افشون می‌گوید: چالش‌های متعدد در تولید و صادرات فرش وحود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، احسان افشون با اشاره به سابقه بیست ساله‌ی خانواده در صنعت نساجی گفت: تا دو سال پیش اسم برند ما فرش ملل بود، اما به برند افشون تغییر دادیم. یکی از دلایلی که برندمان را عوض کردیم، این بود که به طور خانوادگی در این صنعت فعالیت می‌کنیم.

مدیرعامل فرش افشون در ادامه درباره رکود در بازار فرش گفت: تجربه نشان داد که در کل دنیا این رکود اتفاق افتاده است. در این زمان، زیرفروشی اولین راهی است که بعضی از دوستان به طرفش می‌روند، اما تجربه نشان داده هیچ موقع این راه، راه موثر و مفیدی نبوده و مشکلشان را به طور کلی حل نکرده است. در کوتاه مدت ممکن است که اتفاقاتی برایشان افتاده باشد و کاری را هم فروخته باشند؛ اما آن مشتری، مشتری دائم و مستمر نخواهد بود.

افشون درباره نیاز صنعت فرش به همدلی گفت: به نظرم بزرگ‌های صنعت نیاز است که همدلی با هم داشته باشند و تصمیمی جامع بگیرند که به نفع کل صنعت باشد. برای قیمت‌گذاری و نمایشگاه‌ها برنامه ریزی کنیم. به این توافق برسند که در یک نمایشگاه حضور نداشته باشند یا به توافق برسند در نمایشگاهی پرقدرت همه حضور داشته باشند. به نظرم چیزی که امروز احتیاج داریم، همدلی است. چون که ما یک دوره پنج ساله طلایی را در صنعت نساجی دیدیم. فکر می‌کنم که ما هیچ وقت دیگر به این دوره برنخواهیم گشت و این دوره رکود، زمان زیادی طول می‌کشد.

مدیرعامل فرش افشون گفت: در دوره طلایی، اگر فردی هم تصمیم می‌گرفتیم می‌توانستیم اجرا کنیم. اما الان همدلی و هماهنگی را واقعا نیاز داریم. چون زیرفروشی مشکل این رکود را حل نمی‌کند. اگر قرار بود زیرفروشی مشکل این رکود را حل کند، پس الان مشکلی نباید در صنعت باشد، چون خیلی‌ها این کار را انجام می‌دهند. اما همچنان هم مشکل حل نشده و مهم‌ترین عامل این رکود هم عرضه بیش از حد از تقاضای بازار است. انقدر عرضه بالاست که هرچقدر هم ما با تقاضاهای دیگری روبرو می‌شویم، باز نمی‌توانیم این عرضه را پر کنیم. تعداد دستگاه‌هایی که وارد کشورمان شده در یک سال و نیم گذشته خیلی زیاد بوده و به همین نسبت که دستگاه وارد کشورمان شده، توان خرید مردم پایین آمده که متاسفانه این هر روزی که می‌گذرد، بدتر هم خواهد شد.»

مدیرعامل فرش افشون درباره مشکلات صادرات اضافه کرد: ما در فروش داخلی صدها مشکل داریم، در صادرات هزاران مشکل داریم.مشکلاتمان خیلی پیچیده‌تر از این حرفهاست که بتواند مشکل رکود را فقط بخش صادرات حل کند. ساختاری برایش وجود ندارد ما همین الان هم خیلی از مشتریان را شاید بشناسیم، خیلی از کشورها فرش ما را  می‌پسندند، اما امکان ارسال کالا را نداریم. امکان دریافت پول را نداریم. ما در جلساتی که در نمایشگاه‌ها و با مشتریانمان می‌گذاریم اگر یک ساعت جلسه باشد، شاید پنجاه دقیقه داریم در مورد چطور فرش ارسال کردن و چطور پول گرفتن صحبت می‌کنیم و ده دقیقه در مورد کالا و قیمت است. واقعا مشکلات خیلی زیادی را داریم.

وی گفت: بعضی از دوستان و همکاران خیلی بزرگ ما که تمامی نمایشگاه‌های خارجی را شرکت می‌کنند و واقعا دارند از یک روزنه‌ کار می‌کنند. یعنی شاید واقعا یک درصد امکان همچین برقراری ارتباطی و جنس فروختن وجود دارد. واقعا جای تقدیر و تشکر دارد، به نظر من اگر مسئولین شهامت و قدرت تشکر را داشته باشند، باید با دسته گل خدمت این دوستان برسند، چون واقعا کار بزرگی می‌کنند. راه‌هایی را می‌روند که بسیار پیچیده و سخت است. خودشان را با روش‌هایی روبرو می‌کنند که شاید خیلی نیاز نداشته باشند. در حوزه صادرات به نظر بنده اگر ایرانی هزارتا فرش می‌فروشد، معادل ده هزارتا فرش ترکیه دردسر دارد. در بازار داخل هم که رکود و توان مردمی که پایین آمده متاسفانه و از طرف دیگر هایپرهایی که روز به روز بیشتر شدند و مغازه های خرد دیگر عملا کار نمی‌کنند.

به گفته احسان افشون ما در صنعت فرش به یک گره کور رسیدیم. هیچ زمانی در کاشان ندیده بودیم که شش ماهه دوم سال، جمعه‌ها دستگاهی خاموش باشد، ما ندیده بودیم شرکتی در اسفند ماه با انبار پر از فرش سال را تمام کند. اینها همه نشان می‌دهد، ما به یک نقطه کور رسیدیم و زیرفروشی این مشکل را حل نمی‌کند. همدلی باید باشد، باید گفتگو شود تا به راهی برسیم که همه هم آن راه را اجرا کنند. به نظرم تا وقتی ما تک‌روی می‌کنیم، تا وقتی که ما فردی تصمیم می‌گیریم، این مشکلات بدتر خواهد شد که بهتر نمی‌شود./آریا دوک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا