اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتشرکتهاصادرات و وارداتصنعت و معدننساجینمایشگاه و رویدادتجاری

مدیر بخش بازرگانی بین المللی فرش شاهکار آریایی: آینده خوبی را برای صنعت فرش ماشینی انتظار نداریم!

حمیدرضا کتابچی گفت: عدم حمایت دولت در زمینه تامین مواد اولیه و پرداخت وام از چالش‌های صنعت فرش ماشینی است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، حمیدرضا کتابچی مدیر بخش صادرات و فروش و بازرگانی بین المللی فرش شاهکار آریایی، برند فرش کارپیتا درباره سطح نمایشگاه فرش غازی آنتپ گفت: انتظار داشتیم خیلی بیشتر از این شرکت‌های ترک در نمایشگاه فرش غازی آنتپ شرکت کنند. حضور ایرانی‌ها را که همیشه در نمایشگاه‌ها داریم و امسال هم به نظر من خوب بود. ولی کلا دو سالن بیشتر نبود و تقریبا یکی و نصفی سالن پر بود. به نظر بنده باید یک برنامه‌ریزی بلند مدتی صورت بگیرد و هماهنگ باشیم که کدام نمایشگاه‌ها را شرکت کنیم. ما ایرانی‌ همبستگی داشته باشیم که نمایشگاه فرش استانبول، نمایشگاه دموتکس دبی یا دموتکس شانگهای را شرکت کنیم؟ که بتوانیم بهترین بازدهی را از برگزاری نمایشگاه داشته باشیم.

مدیر بخش صادرات و فروش و بازرگانی بین المللی فرش شاهکار آریایی بیان کرد: نمایشگاه چند حسن دارد اینکه اول ما مشتریان خودمان را می‌بینیم. محصولات جدید ارائه می‌کنیم و سوم اینکه می‌توانیم محصولاتمان را به یک تعداد مشتری جدید معرفی کنیم.

وی در ادامه افزود: حضور یا عدم حضور بستگی به یک برنامه‌ریزی دارد و بتوانیم هدفمند آن نمایشگاه را انتخاب کنیم. حالا امسال که همزمان شده نمایشگاه با دموتکس چین و از آن طرف هم قبل از عید قربان است و کشورهای عربی چون بازارشان قبل عید قربان شروع می‌شود در این نمایشگاه زیاد مشتری عربی ندیدم. با اینکه انتظار می‌رفت مشتریان کشورهای عربی خیلی بیایند. من فکر می‌کنم دلیل اینکه شرکت نکردند این بود که تایم مناسبی برای این نمایشگاه شرکت تویاپ انتخاب نکرده بود.»

کتابچی در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره رکود در صنعت فرش ماشینی ادامه داد: در این شش هفت ماه اخیر همه شرکت‌ها رکود داشتیم. دلیل اصلی این بود که دولت حمایتی که در بحث وام‌ها و سرمایه در گردش است و بحث تامین نخ و تامین مواد اولیه را خوب انجام نداده و این به شرایط بد اقتصادی دولت برمی‌گردد. در این یک سال اخیر تمام بانکها وام هایشان را به طور محدود هی کمتر و کمتر کردند و این باعث می‌شود که تولیدکننده در سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه‌ای که الان خیلی هم سخت شده، بماند. باعث می‌شود کارخانه دار بیاید از آن حاشیه سود خودش هی کم و کم و کمتر کند تا بتواند حداقل تولیدش را داشته باشد و یکجوری خودش را سرپا نگه دارد این بحث کلان و کلی هست و اگر به این سمت واقعا پیش برود من فکر کنم انگیزه تولید کننده گرفته خواهد شد.

وی در پایان گفت: با این شرایطی که الان ما هم تحریم هستیم و نمی‌توانیم خیلی خوب سر بحث صادرات رقابت کنیم و با این مشقت داریم ما جنسمان را در دنیا عرضه می‌کنیم، اینکه دولت نتواند حداقل تو بحث سرمایه در گردش واسه تامین مواد اولیه حمایت کند؛ نتیجه‌اش این چیزی که داریم می‌بینیم شده است. من شرکت می‌آیم قیمتم را زیر آن شرکت می‌گذارم و مشتری می آید می‌گوید آن شرکت داده این قیمت و من الان خریدم از غرفه بغلی مثلا همین محصول را این قیمت و چرا قیمت شما انقدر است؟ این طبعا اثرگذار خواهد بود. ما داریم خودمان را نابود می‌کنیم و آن مصرف کننده و آن مشتری دارد کمال استفاده را از این رقابت می‌برد. به نظرم اگر این روند ادامه داشته باشد، آینده خوبی را انتظار نداریم. روی تمام محصولات و کل مارکت صنعت نساجی در ایران و مخصوصا حالایی شهرهایی که مثل کاشان است، اثرگذار خواهد بود./پایگاه خبری آریا دوک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا