اخباربرگزیدهاقتصادانرژیاهم اخبارتشکلهاصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

فعال صنعت فولاد: اعمال محدودیت، ابزاری برای افزایش نرخ انرژی است

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اعمال محدودیت‌های انرژی برای صنایع، گفت: چگونه با وجود این محدودیت‌ها، برق برای فروش در بورس انرژی موجود است؟

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، احسان دشتیانه گفت: صنعت فولاد در جنگ رمضان مورد حمله مستقیم دشمن قرار گرفت و آسیب‌های جدی به این صنعت وارد شد، اما صنعتگران این عرصه به خصوص دو شرکت بزرگ فولاد مبارکه و فولاد خوزستان تلاش کردند کمترین تلاطم به بازار وارد شود و کمبودی در بازار به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه این سال‌ها در تابستان مشکل برق و در زمستان مشکل گاز داشته‌ایم، ادامه داد: اکنون نیز که وارد فصل تابستان می‌شویم مشکل اصلی ما ناترازی انرژی است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: البته وزارت صمت تلاش بسیار زیادی می‌کند برای اینکه سهمیه برق قابل توجهی به صنایع اختصاص داده شود، اما متأسفانه به آن توجه نمی‌شود. 

وی ادامه داد: با اینکه صنعت فولاد ۷۰ درصد برق مورد نیاز خود را تولید می‌کند، اما بیش از آن چیزی که برق تولید می‌کند در این صنعت محدودیت اعمال می‌شود.

دشتیانه گفت: از طرفی طی چند سال اخیر، از سال ۹۸ تاکنون شاهد افزایش ۴۵ برابری قیمت گاز در برابر افزایش ۱۴ برابری قیمت فولاد و افزایش ۳۵ برابری قیمت برق در برابر افزایش ۱۴ برابری قیمت فولاد هستیم که این موضوع باعث شده تا نرخ بازدهی در سرمایه گذاری صنعت فولاد بسیار پایین بیاید. 

وی افزود: اکنون اگر ارزش جایگزینی شرکت‌ها را در نظر بگیریم در عمل صنعت فولاد در آینده با بحران سرمایه گذاری مواجه خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: امیدواریم دولت توجه ویژه‌ای به ویژه در نرخ و تامین برق و گاز برای صنعت فولاد داشته باشد. 

وی افزود: در تأمين انرژی محدودیت ۸۵ درصدی برای صنایع اعمال کردند و سپس اعلام کردند که صنایع یا باید برق آزاد از بورس انرژی خریداری کنند یا اینکه خود تأمینی کنند. 

دشتیانه با بیان اینکه اگر برق نیست چطور در بورس انرژی برای فروش وجود داردگفت: بنابراین این اعمال محدودیت در عمل روشی برای افزایش نرخ انرژی است. 

وی افزود: اگر دولت می‌خواهد این صنعت وجود داشته باشد که از آن پول برق و گاز و مالیات بگیرد اکنون باید در این مرحله فکری به حالش کنند زیرا با این قیمت‌ها دیگر نرخ سرمایه گذاری و نرخ بازدهی در صنعت فولاد بسیار پایین است. 

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: اگر نرخ استهلاک به‌صورت صحیح و واقعی محاسبه شود و شرکت‌ها اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌های خود کنند تا ارزش دفتری و ثبتی آنها به ارزش واقعی تجهیزات نزدیک شود، با افزایش نرخ استهلاک بسیاری از شرکت‌ها وارد زیان خواهند شد. در این شرایط عملاً سودی باقی نمی‌ماند که بتوان از محل آن هزینه‌هایی مانند برق، گاز و مالیات را پرداخت کرد./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا